liliputi

liliputi

liliputi

liliputi

گیاه شمعدانی

گیاه شمعدانی، این گیاه نیز نوعی گیاه آپارتمانی و چند ساله می باشد و جز گیاهان دو رگه محسوب می شوند. برگ های این گیاه بزرگ و پهن هستند و تک رنگ و یا ابلق می باشند. گل های آن رنگ های متفاوتی دارند مانند سفید، قرمز، بنفش و یا صورتی دیده می شوند. گیاهی است که رسیدگی و  نگهداری آن آسان است. شمعدانی انواع متفاوتی دارد.  انواع مختلفی از گیاه شمعدانی وجود دارد که هر یک بنا به رنگ گل هل و شکل ظاهری آن از یکدیگر مجزا می شوند. حال در زیر به انواع گیاه شمعدانی می پردازیم.


 


نام علمی و مشخصات

نام علمی: Pelargonium


خانواده: Geraniaceae


 


شمعدانی معمولی: گیاهی چند ساله و علفی دارای برگ های پهن و با ساقه نیمه چوبی که چندان هم استحکام ندارند . به دلیل اینکه یک حلقه تیره در برگ آن هست به عنوان شمعدانی حلقه دار هم نامیده می شوند. از این نوع شمعدانی برای شمعدانی دو رگه استفاده می کنند.




 


شمعدانی عطری: دارای گل های ریز و خوشبو


دارای عطرهای گ.ناگونی مانند گل سرخ، لیمو، شکلا و زنجبیل دارد.


برگ های کرکی و حاشیخ دار 


دارای پنج گلبرگ سفید تا صورتی پر رنگ است.


پرورش در داخل یا خارج خانه


 




 


شمعدانی اژدر: دارای بوته های همیشه سبز، گلهای آن 5 عدد گلبرگ دارند.گل های آن به رنگ صورتی، قرمز و گاهی ارغوانی هستند.


این گیاه زیاد در منزل راحت نست چرا که باید نور و هوای خوب به گیاه برسد


بالکن و یا تراس ها برای نگعداری این گیاه مناسبند.


در تابستان ۀن را به مکان نیم سایه انتقال دهید.


خاک مناسب برای این گیاه خاک باغچه و ماسه و کود حیوانی


 




شمعدانی پیج یا برگ عشقه ای: این شمعدانی را شمعدانی روسی هم می نامند.این گیاه مقاوم در برابر سرما و دائمی می باشد. 


بومی نواحی جنوب آفریقا


دارای برگ های پهن و کنگره دار ؛ تک رنگ، دو رنگ 


به عنوان یک گیاه زینتی شناخته شده است.


گل ها به رنگ قرمر تند، صورتی و بنفش




 


شرایط نگهداری و نیازها

 


نور این گیاه نباید مستقیم باشد چرا که گیاه را کاملا نابود می کند پس در فصول گرم و تابستان گیاه را در حالت نیمه سایه قرار دهید. در زمستان هم می توانید با نور مصنوعی این گیاه را به گل بنشانید. آبیاری این گیاه بسته به نوع آن فرق دارد. مثلا شمعدانی معمولی، محیط خشک را دوست دارد و فواصل بین دو آبیاری اصولا بیشتر است ولی شمعدانی عطری و شمعدانی پیچ نیاز به آبیاری فراوان دارد البته نه اینکه خاک گلدان خیس باشد بلکه  همیشه باید مرطرب باشد.




دمای مناسب برای شمعدانی های بذری، بین 10 تا 24  درجه مناسب است و برای شمعدانی های عطری در دمای بین 5 تا 10 درجه مناسب است. شمعدانی های معمولی هم در بازه دمایی وسیعی می توانند به بار بنشینند. شمعدانی گیاهی است که هوای معتدل و مرطوب را دوست دارد. اگر شمعدانی ها را به ناچار در فصل سرما در محیط خانه نگهداری می کنید، سعی کنید تهویه هوای منزل را بیشتر رسیدگی کنید.


برای کود دهی این گیاه، بهتر است در فصل گرما این کار را بکنید و در سرما کود ندهید. ماهی یکبار کود کامل به آن دهید.


نکته ای که باید توجه کنید این است که در استفاده از آب و کود به گیاه زیاده روی نکنید.




 


بیماری ها و آفات 

 


برگ های قرمز: نشان دهنده کمبود فسفر خاک گیاه است که بیشتر در هوای سرد اتفاق بیفتد


زرد شدن برگ ها: نشان دهنده آبیاری کم، نور کم، خشکی بیش از حد گیاه


قهوه ای شدن نوک برگها: گرم و خشک بودن محیط نگهداری گیاه


گل ندادن گیاه: نشان دهنده نور کم، کود دهی کم می باشد


 


تکثیر گیاه

 


قلمه زدن: برای قلمه زدن می توانید در فصل تابستان یک ساقه جوان و نهایتا به طول 12 سانتی متر باشد و حداقل 3 گره داشته باشد و سپس درآب بیاندازید و بعد آن را به  محیط گرمانتقال دهید و در سایه و ماسه  کشت دهید. سپس میزان نوردهی آن را افزایش دهید.




شما از طریق کاشت بذر هم می توانید این گیاه را تکثیر دهید.




برای کاشت بذر این گیاه به ترکیب کوکوپیت و پیت ماس نیاز داریم. رطوبت هوا هم در ابتدا حدودا 1900 درصد است اما پس از رشد کافی رطوبت بین 40 تا 70 درصد مورد نیاز است. دما هم برای بذرها 24 درصد مطلوب است اما اگر دما بیشتر شود گیاهان رشد علفی پیدا می کنند و در دمای پایین نیز جوان ها با سرعت کم رشد خواهند کرد. بعد از تقریبا یک هفته می توانید از کود حاوی کلسیم استفاده کنید . یادتان باشد گیاه شمعدانی به آمونیوم حساس است.


نکته دیگر در مورد کاشت شمعدانی ها، نباید بذرها را در عمق بکارید به عبارتی عمق کاشت بذرها تقریبا صفر است و یک لایه نازک خاک بخاطر مراقبت از بذرهای گیاه بر زوی آن بریزید. برای محافظت بیشتر می توانید از یک نایلون پاستیکی بر روی سینی بذر استفاده کنید. به این طریق نور خورشید هم مستقیما به بذرها نمی تابد.

منبع: https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C 

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.